24-12-2018

Бажаєте покращити свій бізнес – порадьтеся з підлеглими

запитати у підлеглого

Запитавши у підлеглих або отримавши інформацію від них, керівник компанії може знайти нові шляхи зниження витрат та ефективного управління бізнесом.

До кризи повільно, але правильно ми йшли дорогою найрозвиненіших економік до ситуації, коли для більшості компаній головним, ключовим чинником успіху має стати контроль поточних витрат, а чи не підвищення реальних доходів. Але криза давно змусила організації різко прискоритися у цій роботі.

Процес революційної боротьби у нас, як завжди, здійснюється в централізованому режимі - керівник постійно напружено думає, на чому б заощадити значні кошти, іноді ставить підлеглим нереальні завдання на кшталт "зменшити витрати на 20% за наступний квартал". Якщо дуже чесно, як правило, все призводить до одного - найбільш просто змусити самий низовий рівень персоналу працювати вдвічі більше за ті ж гроші, скоротивши співробітників, що звільнилися. Деяким лінійним підрозділам іноді ставиться спеціальне завдання зменшити витрати фонду оплати праці на 40% за 1 місяць.

Це дуже дратує, очевидно, що керівництво зовсім не таке послідовне в питаннях зниження витрат за іншими статтями. І співробітники зазвичай добре знають, де є явні перекоси через неувагу або погану роботу керівників. Особливо неприємно те, що підвищення продуктивності часто базується не на вдосконаленні технологічного процесу, а на перевірці «впорайтеся/не впорайтеся». Якщо ви справляєтеся, то можна ще скоротити штат.

З приводу інших витрат є дуже багато складнощів, фахівці завжди кажуть, що зниження тих чи інших статей бюджету веде до жахливих наслідків, у них заготовлені серйозні аргументи, вони вміють сипати складними термінами. У будь-якому випадку виявляється, що побачити, як один продавець у супермаркеті півгодини длубається в носі легше, ніж проаналізувати процес і знайти нюанси, які серйозно впливають на собівартість виробництва.

Де взяти інформацію щодо всіх цих нюансів? Все там-таки. У підлеглих. Ці люди щодня працюють і дивуються з того, як компанія неефективно витрачає кошти. Але вони досить ліниві та безвідповідальні, щоб комусь розповідати про це. Іноді мають бажання і відповідальність, проте у компанії немає механізмів, щоб доносити таку інформацію від підлеглих до осіб, приймають рішення.

Декілька прикладів по темі

В одній ресторанній організації електричні печі, що їх застосовує компанія, мають досить простий механізм регулювання енергоефективності. Потрібно було трохи змінити положення двох деталей, щоб знизити витрату електрики на 2%. Треба сказати, що у ресторанах цій компанії електропечі – найенерговитратніше обладнання. Іншими словами, зниження споживання печей на 20% дорівнює приблизно 5% загального споживання електричної енергії. Уявіть собі, що у вашому підприємстві є можливість знизити цю статтю витрат за 5% з допомогою перекручування чотирьох болтів. Ті керівники ні з ким ці дані не обговорювали, тому що оцінка їхньої праці ніяк не залежала від витрат на електрику.

В іншій роздрібній компанії існує досить розгалужена система складів, товар, що не швидко псується, отже, магазини, отримавши товар, мають законне право відправити його на склад шлюбу, якщо їм щось не подобається у зовнішньому вигляді особливого товару. Склад знаходиться в північній частині країни, отже, весь товар, який надійшов у одеський магазин і визнаний бракованим, збирається у коробки та їде за сотні кілометрів на північ. На складі аналізує весь товар, переоцінює його і знову розсилає в магазини, причому досить велика частина товару визнається не бракованим і відправляється в магазини за повною вартістю.

У той же час магазини обмежені можливості вплинути на асортимент, вони повинні розміщувати на полицях те, що надсилає склад. Але завжди, звичайно, є товар, який магазини приймати не хочуть - вони знають, що він висітиме на залишках довгі місяці або роки. Тому списання товару в шлюб стало дуже поширеним способом звільнитися від непотрібного товару. Скільки кубометрів, коробок, тонн товару перевозиться країною цією величезною компанією невідомо, але можна точно сказати, що значна частина необхідних вантажів займає особливе місце через наполегливе прагнення організації обмежити самостійність магазинів.

Інформація про невимушені витрати найцінніша. Для того, щоб знизити ці витрати часто потрібні мінімальні інвестиції. Але, як правило, ця інформація залишається незатребуваною, власники приходять у свої роздрібні точки, нервово кусаючи тонкі губи, дивляться на роботу підлеглих, намагаючись придумати нові шляхи законного зниження витрат. Однак насправді треба зробити досить простий крок (він, зауважте, також не вимагає вкладень) – запитати своїх співробітників.

Раніше АН BFS опублікувало матеріал про десять простих способів мотивації персоналу, які надихнуть їх на успішне виконання бізнес-завдань компанії.

Автор: Олександр Бєлов