03-04-2020

Прогноз попиту на складську нерухомість

прогноз

Експерти компанії CBRE підготували прогноз попиту на складську нерухомість як у короткостроковій, так і довгостроковій перспективі в період карантину.

Складські послуги зараз дуже потрібні, ніж будь-коли раніше, що дозволить більшості операторів логістичних та складських послуг залишатися «на плаву» протягом усього періоду кризи. Основним фактором, що зумовлює високу вакантність, є нова пропозиція, яка має бути введена в експлуатацію протягом наступних шести місяців.

Згідно з останнім звітом CBRE MarketFlash, приблизно 60% нової пропозиції у світі, яка була введена у 2019 році, була поглинена до кінця року, чого, ймовірно, не слід очікувати у 2020 році. Таким чином, орендарі матимуть перевагу, оскільки темпи зростання орендних ставок уповільнюються.

Існує ймовірність, що девелопмент нових проектів цього року буде уповільнено, особливо якщо через епідемію COVID-19 буде продовжено карантин і будівельні роботи не продовжуватимуться. Процес запуску девелопменту існуючих проектів також буде припинено у зв'язку з обмеженою роботою муніципальних органів та затримкою обробки дозвільної документації.

У короткостроковій перспективі на ринку складської нерухомості очікується несприятливий прогноз, однак у довгостроковій наслідки COVID-19 можуть активізувати попит трьома різними шляхами:

  1. Щоб забезпечити достатній рівень запасів для швидкого задоволення попиту, рітейлери наполягатимуть на тому, щоб у постачальника на складі зберігалися великі обсяги товару, тим самим збільшуючи попит на складські приміщення.
  2. У другому випадку відбувається регулювання ланцюгів постачання. Ланцюжки поставок, які залежать від Китаю, були перервані у зв'язку з пандемією COVID-19, а США додатковим чинником стало запровадження мит.
  3. Інші фактори, такі як зростання вартості робочої сили та проблеми інтелектуального капіталу, також можуть призвести до того, що компанії утримуватимуться від здійснення своєї діяльності в Китаї та інших частинах Азії, Мексики та навіть США, особливо у міру вдосконалення автоматизації.

В Україні в умовах карантину відбувається переформатування ринку споживача у бік здійснення покупок онлайн. Зараз найбільшим попитом фіксується в компаніях із сфер продуктового рітейлу, фармацевтичної дистрибуції та в сегменті e-commerce. Так, на сьогодні продуктовий ритейл та його логістика зараз переживають «пік» продажів. За інформацією від гравців ринку, на 40–50% вище, ніж продаж у новорічний піковий сезон. Ця тенденція йтиме на спад, адже купівельна спроможність споживача знижуватиметься в умовах кризи і споживчий кошик ставатиме більш бюджетним.

Готельно-ресторанний бізнес і рітейл, що реалізують більшість своїх продажів офлайн (переважно фешн-рітейлери), сьогодні зазнають різкого їх падіння. У зв'язку з карантинними заходами та закриттям ТРЦ такі компанії зазнають значних збитків. Магазини, які генерували продаж саме у фізичних локаціях, намагаються перенаправити споживача на свої веб-сайти для онлайн-покупок. Варто відзначити, що в онлайн-форматах спостерігається велика конкуренція, де сформувалися гіганти онлайн-продажів, тому не всі рітейлери можуть легко перейти від формату до іншого. Такі компанії потребують знижки на оренду в складському сегменті, щоб мати можливість забезпечити свою життєдіяльність.

Наталія Сокирко, директор департаменту складської та логістичної нерухомості CBRE Ukraine:

«Сьогодні спостерігається додатковий попит саме від продуктових рітейлерів, фармацевтичних компаній та e-commerce. Такі компанії шукають додаткових площ терміном на найближчі 6–12 місяців. Наприклад, нещодавно Арт-завод «Платформа» безкоштовно надав онлайн-рітейлеру Rozetka приміщення площею 10 тис. кв. м. для їхнього використання під складські площі. Крім того, е-commerce оператори в основному не потребують великих площ, адже товари на складах не затримуються для тривалого зберігання, а фасуються на замовлення для доставки додому споживачам. Додатково зростає попит на послуги логістичних операторів, які обслуговують усі вищезгадані сектори».

Поширення COVID-19 та пов'язані з ним карантинні заходи збільшить частку електронної комерції у загальній структурі торгової нерухомості. Як і протягом останніх десяти років, e-commerce знову стане каталізатором попиту і призведе до зрушень і змін на ринку складської нерухомості протягом наступного циклу. Наталія Сокирко вважає, що е-commerce стимулюватиме попит на формат складів у межах міста. Протягом 2020 року можуть бути укладені угоди щодо придбання колишніх промислових об'єктів у місті для переобладнання під складські приміщення, оскільки на ринку є вже кілька прикладів придбання таких об'єктів з метою складського редевелопменту. Щодо існуючих складських проектів на стадії девелопменту, поки будівництво не скасовують, а запланована нова пропозиція має вийти на ринок у заявлені терміни.

Припускаємо, що гравці на ринку намагатимуться скористатися моментом паніки та погіршення економічної ситуації для придбання земельних ділянок під девелопмент своїх built-to-suit проектів із більш пільговими чи зниженими цінами.

Попит на товари, придбані онлайн, особливо продукти харчування, стимулюватимуть потребу в дистриб'юторських послугах набагато швидшими темпами, ніж у поточному циклі. Наприклад, за останні кілька тижнів постачання з-за кордону в Україну не припинилося, але суттєво подорожчало. Ми спостерігаємо тенденцію, коли рітейлери намагаються заповнити свої складські площі імпортованим товаром за «старою» закупівельною ціною через зростання курсу валют. Водночас, деякі компанії опинилися у скрутній ситуації саме через припинення роботи державних служб, які відповідають за отримання відповідних ліцензій, безперебійної роботи на державному митному кордоні та інших служб.

«Наразі є дуже важливим фактором сприяння держави у питаннях, що впливають на регулювання курсу валют національним банком, своєчасне видання податковою службою всіх необхідних ліцензій та чіткого регулювання роботи митної та прикордонної служб», — зазначає Наталія Сокирко.

В умовах жорстких карантинних заходів та світової економічної кризи купівельна спроможність знижуватиметься, а вартість споживчого кошика ставатиме більш бюджетною. Тому, прогнозовано, зростання попиту продовольчих рітейлерів на короткострокову оренду складів з часом спаде, особливо щодо зберігання продукції, що імпортується. Ймовірно, згодом, рітейлерам буде необхідно переорієнтувати свої продажі у бік реалізації необхідних та більш бюджетних продуктів.

Раніше аналітики компанії CBRE провели дослідження динаміки орендних ставок та вартості активів під впливом пандемії COVID-19.

Підготував: Олександр Бєлов