16-07-2013

Китайська бізнес-психологія

Шанхай

Іноді замислюєшся, стоячи біля прилавка магазину і бачачи велику кількість товарів, у чому секрет китайських виробників. Важко повірити, що колись величезна напівголодна країна зробила такий ривок у своєму розвитку. А вся справа, схоже, у менталітеті китайського народу. Наприклад, китайські менеджери підходять до питання управління набагато ширше, ніж їхні західні колеги. Їх людський чинник не порожній звук.

Китайському народу характерне старанне дотримання моральних принципів. Причому роблять вони це і в повсякденному житті. Згадайте, як ми реагуємо на вираз «читати мораль». Найчастіше негативно, вважаючи, що це марна трата часу. Для китайця це негаразд. Вони досить ревно стежать за дотриманням моралі. Цим і відрізняються китайські виробники своїх колег в інших країнах. Вони готові зробити будь-який товар і чесно попередять покупця про його недоліки. Інша річ, як перекупник надійде із цим товаром. Чи буде він таким самим щирим, перед своїми співвітчизниками чи в гонитві за прибутком приховає важливу інформацію, пославшись на несумлінність виробника.

Ще один момент, який дозволив китайському народу зробити економічне диво. У суспільстві досі мають місце родові стосунки. Іноді досить сказати, якого роду ти належиш, і багато дверей будуть відчинені. Китайці міркують так, якщо рід зберігся, отже, в ньому живуть добрі люди, і їм можна довіряти. Тому для цього народу дуже важливим є дотримання всіляких правил і традицій. Порушення їх просто не бажане. Це не комплекс, то вони живуть, поважаючи свої заборони.

Про релігійність китайців можна розповідати довго та багато. Воно проявляється скрізь: чи організують вони виробництво взуття, чи їдуть на заробітки до інших країн. У країні існує багато храмів, пагод та культових споруд. Якщо людина глибоко релігійна, то вона, як правило, йде в монастир або стає самітником. Для інших людей важливу роль відіграють звички та прикмети.

Велике значення мають знання та віра в карму. І до цього часу китайці вірять, що є добрі та злі духи. Це багато в чому стримує прояв негативу країни, оскільки кожен китаєць щиро вважає, що його незримо хтось дивиться і вирішує, правильно він вчинив у тому чи іншому випадку чи ні. Напевно, творити неподобства у цій ситуації досить складно. Адже від духів не сховаєшся. Вони навіть думки можуть читати та робити свої висновки.

Це все накладає свій відбиток на поведінку населення у Піднебесній. Особливо це добре помітно у повсякденному житті та під час ділових переговорів. Для того щоб організувати, наприклад, виробництво люстр у Китаї потрібно знайти постачальника та виробника – а це маса ділових зустрічей та укладання договорів. Давайте подумки уявимо, з чого все починалося, щоб зрозуміти, як поводяться китайці під час ділових зустрічей.

Те, що зацікавлені люди не обговорювали цю проблему сидячи в ресторані сто відсотків. Не заведено там вести ділові розмови. Напевно, вони велися в якомусь офісі, де обов'язково перебуватиме кімната для ділових зустрічей. Так тут заведено. І навіть коли вдалося все обговорити та домовитися, одразу ніхто не поспішав розходитися. Лише за годину, а то й більше, міг закінчитися переговорний процес. І не дай боже, якщо хтось прийшов би зі своїм юристом. Це в Китаї вважається поганим тоном. Просто у цій країні прийнято довіряти один одному. Іноді досить буває усній домовленості, щоб відбувалися великі угоди.

Після переговорів сторони призначали час для підписання відповідних документів. Як правило, цьому в Піднебесній надають великого значення і урочисто обставляють цей момент. Потім усі дарують один одному сувеніри і лише після підписання документів ідуть до ресторану.

Автор: Олександр Бєлов