22-05-2020

Як вплинула пандемія на офісних орендарів та орендодавців

орендар та орендодавець

Нерухомість стала одним із тих секторів економіки, які постраждали від пандемії найбільше. Ринок офісної нерухомості, хоч і відчув зниження попиту, проте перебуває у кращій ситуації, ніж ринки готельної та торгової нерухомості.

Наслідки пандемії та пов'язаної з нею кризи для орендодавців та орендарів настали для обох сторін. Про це повідомляє Cushman & Wakefield.

Вплив кризи на орендарів офісів

  1. Падіння прибутку.
  2. Збереження зобов'язань щодо оплати орендних платежів.
  3. Перегляд планів з розширення, переїзду, виходу інші ринки, і навіть перенесення термінів чи відмова від угоди аренды.
  4. Зниження операційних витрат у зв'язку із переходом на віддалену роботу.
  5. Оптимізація бізнес-процесів (віддалена робота, використання інтернет-сервісів для проведення зустрічей).
  6. Розробка стратегії повернення до офісу з урахуванням дотримання протиепідемічних заходів.
  7. Перегляд існуючих підходів щодо використання офісного простору.

Незважаючи на те, що перехід на формат віддаленої роботи дозволив знизити операційні витрати, прибуток компаній суттєво знизився. Орендарі, за рідкісними винятками, втратили левову частку свого доходу.

Законодавство не скасовує орендну плату на період карантину, проте деякі компанії змогли домовитися з орендодавцями про дисконт. Нам відомі випадки дисконтів на рівні 50%, проте слід зазначити, що переговори були успішними лише в тому випадку, коли орендарі змогли довести, що їхній бізнес суттєво постраждав.

Дисконти, надані орендодавцями, є поширеною практикою. Є компанії, які не порушували це питання через репутаційні ризики або з інших причин. Крім того, у зв'язку з високим ступенем невизначеності в економіці багато компаній зараз переглядають плани розвитку і не готові в короткостроковій перспективі приймати рішення щодо розширення або переїзду.

Оптимізація бізнес-процесів, у тому числі перехід на віддалену роботу з використанням інтернет-ресурсів, дозволила багатьом орендарям зберегти свій бізнес. Проте вже зараз компанії змушені розробляти стратегії повернення до офісу. Нова реальність, продиктована необхідністю дотримання протиепідеміологічних заходів, змушує їх замислитись, які зміни в організації офісного простору їм потрібно буде застосувати для реалізації довгострокових планів.

Вплив кризи на орендодавців офісів

  1. Збереження зобов'язань щодо обслуговування будівель.
  2. Утруднений доступ технічного персоналу до будівель.
  3. Збільшення операційних витрат у зв'язку з реалізацією протиепідеміологічних заходів.
  4. Падіння прибутку від здачі в оренду через надання дисконтів орендарям на період карантину.
  5. Збільшення терміну простою вакантних приміщень через перенесення термінів / відмови від угоди / перегляд планів розвитку орендарями.
  6. Скорочення орендарями площі, що орендується / відмова від продовження оренди.

Орендодавці також є стороною, яка постраждала від короткочасного зниження орендних потоків та збільшення операційних витрат, пов'язаних з проведенням протиепідемічних заходів. Через обмежену роботу громадського транспорту доступ технічного персоналу до бізнес-центрів утруднений.

Проте найвідчутніші наслідки кризи для орендодавців пов'язані з тим, що орендарі переглядають свої плани розвитку, у результаті збільшується період простою вільних приміщень. Власники офісних будівель опинилися в ситуації невизначеності щодо того, орендарі скорочуватимуть орендовані площі, яким новим стандартам повинні відповідати приміщення, а також які заохочувальні пакети необхідні, щоб виграти битву за орендаря.

Криза, спричинена пандемією, неминуче призводить до розробки нових підходів у сегменті офісної нерухомості. Сьогодні ще зарано говорити про стійкі тренди, які сформують нові стандарти офісного простору, проте можна стверджувати, що такі тренди вже намітилися.

Раніше CBRE Ukraine провела дослідження впливу поширення COVID-19 на умови оренди офісних приміщень після карантину та можливу зміну формату офісної роботи у бік віддаленої.

Підготував: Олександр Бєлов