05-05-2020

Що чекає на ринок офісної нерухомості в Україні після карантину

коворкінг

CBRE Ukraine провела дослідження впливу поширення COVID-19 на умови оренди офісних приміщень після карантину та можливу зміну формату офісної роботи у бік віддаленої.

За допомогою опитування в CBRE проаналізували, як зміниться ринок офісної нерухомості, які є переваги та недоліки у «роботі з дому» і яким буде попит на офісні приміщення після карантину.

Дослідження проводилося наприкінці березня 2020 року, у якому взяли участь 50 компаній із 14 сфер бізнесу як міжнародні, так і українські. 42% респондентів орендують офіси площею до 500 кв. м., 40% – понад 3 тис. кв. м.

Віддалена робота

У зв'язку із запровадженням карантину, компанії були змушені перейти на віддалений режим роботи. Такий різкий та примусовий перехід став для багатьох випробуванням, а обов'язкова самоізоляція вплинула на психологічний стан співробітників, бо раніше досвіду роботи з дому не було. Незважаючи на те, що компанії в терміновому режимі випускали інструкції – як необхідно організувати процес і як взаємодіяти з колегами, підрядниками та клієнтами дистанційно, деякі працівники не готові в організаційному та емоційному плані. Що в результаті призвело до деякого спаду продуктивності та ефективності роботи.

Результати опитування

  • 39,6% відчули деякий спад продуктивності роботи, але загалом працівники справляються з поставленими завданнями;
  • 39,6% не помітили суттєвих змін порівняно із роботою в офісі;
  • 19% відзначили, що під час карантину ефективність роботи значно знизилася, деякі навіть зазначили, що гостро відчувається погіршення результативності праці через ускладнення комунікації на відстані, особливо щодо командних проектів;
  • 51,1% розглядають можливість частково чи повністю змінити формат роботи на віддалений у майбутньому;
  • 47,9% не готові та не планують переходити на дистанційний режим.

Які компанії готові працювати віддалено

  • юридичні 50%;
  • бухгалтерія та фінанси 42%;
  • аналітичні 40%;
  • маркетингові 42%;
  • HR 31%.

Цей результат показує, що робота у віддаленому режимі не для всіх, і багато хто захоче повернутися до офісу. Оскільки криза продовжується, можливо, доведеться змінити умови перебування в офісі. Це передусім передбачає посилений режим клінінгу та дезінфекції приміщення, модифікації вентиляційних систем.

Умови оренди

Пандемія, безумовно, вплине на умови оренди, та загалом на тенденції у сфері офісної нерухомості, насамперед на тип простору, який шукають орендарі. Орендодавці будуть змушені відповідати побажанням, тривогам клієнта та підлаштовуватись – це стане спільним завданням всього ринку офісної нерухомості після закінчення карантину.

Результати опитування

  • 43,8% мають намір змінити умови оренди офісів та домовитися з орендодавцем про зниження орендної ставки;
  • 18,8% не змінять умов оренди, оскільки є власниками офісного приміщення;
  • 14,6% планують скоротити орендну площу;
  • 12,5% орендні умови не змінюватимуть і продовжать співпрацю в рамках договору, підписаного раніше.

Витрати на оренду

Після попередньої економічної кризи компанії почали слідувати тренду розміщення більше людей на меншій площі, насамперед через оптимізацію витрат на оренду. Саме так формат open space став всесвітньо популярним і така практика відома як ущільнення. Після пандемії очікується зворотний тренд, що може означати більше приватних просторів та більше відстані між робочими столами. Ймовірно, у майбутньому формат open space змінить дистанціювання. Після карантину міжнародні компанії вводитимуть нові інструкції щодо облаштування офісного простору з дотриманням усіх безпечних відстаней між співробітниками. А також прогнозується посилення тренду на хот-дескінг, що передбачає не закріплені за співробітниками робочі місця.

Результати опитування

  • 62,5% зазначили, що поточний рівень орендної ставки, який зафіксований у договорі буде допустимим після карантину та стабілізації ситуації;
  • 37,5% респондентів бажають знизити рівень орендної ставки з огляду на вплив негативних факторів карантину на бізнес;
  • 35,4% хотіли б зменшити площу офісу на 10–20%;
  • 25% не збираються зменшувати площу;
  • 6,3% хотіли б зменшити площу більш ніж на 50%.

Гнучкі офіси

Альтернативою традиційної оренди офісів є сегмент гнучких офісів, а саме коворкінг та офіси з повним обслуговуванням. Крім функціональної інфраструктури та гнучкості робочого дня, що лежать в основі концепції гнучких офісів, модель колективного робочого простору залучає користувачів нетрадиційною формою оренди, яка є більш ефективною, оскільки пропонує гнучкий підхід до термінів оренди та розмірів площ, що орендуються, що дозволяє швидко змінювати формат роботи.

Результати опитування

  • 81,3% не планують релокацію в коворкінг після карантину через високу вартість послуг;
  • 16,7% розглядають коворкінг, оскільки умови гнучкіші і компанія не буде обтяжена довгостроковим договором оренди.

Ймовірно, ринок гнучких офісів відчує найшвидше відновлення попиту на ринку. Для залучення великих або корпоративних компаній коворкінг операторам потрібно змінювати формат у бік сервісних офісів. Тренд на гібридну модель коворкінг та офісів з повним обслуговуванням зростатиме.

Радомір Цуркан, керуючий партнер CBRE Ukraine:

«Очевидно, що масового переходу компаній на віддалений режим роботи не очікується. Ймовірно, відбудеться часткове дистанціювання деяких відділів чи проектів, а компанії, які практикували таку форму праці, продовжувати розвивати цей сегмент. Відповідно до специфіки бізнесу різних сфер, віддалений режим роботи не є панацеєю для всіх, і він вимагатиме додаткових інвестицій та витрат».

Рано Радомір Цуркан під час вебінару, який проводив Український клуб нерухомості, навів вагомі аргументи на користь роботи в офісі

Підготував: Олександр Бєлов