Які документи потрібні при операціях з нерухомістю?
Необхідний пакет документів для оформлення договору купівлі-продажу нерухомості в Україні, пише citirealt.com.ua.
Для оформлення угоди купівлі-продажу (відчуження/придбання) житлової нерухомості (квартири, будинки або їх частини) фізичною особою необхідні документи:
Пакет документів для продавця квартири – фізичної особи
- правовстановлюючий документ, що підтверджує право власності на об'єкт нерухомості з позначкою БТІ про реєстрацію права власності;
- технічний паспорт об'єкту нерухомості;
- вилучення з Реєстру прав власності на нерухоме майно (раніше: довідка-характеристика БТІ) на об'єкт нерухомості, що відчужується;
- довідка про відсутність податкової застави – вилучення з Державного реєстру обтяжень рухомого майна (на кожного власника, другого чоловіка, якщо нерухомість придбана у шлюбі);
- довідка про відсутність заборон на відчуження – вилучення з Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна;
- паспорти та ідентифікаційні коди всіх власників нерухомості, дружини (гі) власника, якщо продавець одружений;
- для продавця, що перебуває (що складався) у шлюбі, свідоцтво про реєстрацію шлюбу (свідоцтво про розірвання шлюбу, свідоцтво про смерть чоловіка (гі));
- заява чоловіка (ги) про згоду на відчуження об'єкта нерухомості, що перебуває у спільній власності, нотаріально оформлена, якщо чоловік (га) відсутня на підписанні договору;
- свідоцтва про народження дітей, якщо діти є власниками нерухомості;
- дозвіл органів опіки та піклування на відчуження об'єкта нерухомості на користь неповнолітніх дітей або недієздатних обмежено дієздатних громадян (власників об'єкта нерухомості);
- заява учасників спільної часткової власності про відмову реалізувати своє право переважної купівлі частки права власності на об'єкт нерухомості, що продається, або підтвердження повідомлення всіх співвласників про продаж частки у праві на об'єкт нерухомості, що перебуває у спільній частковій власності.
- довіреність, якщо угода укладається не особисто власником, яке представником.
Пакет документів для продавця вдома
- правовстановлюючий документ, що підтверджує право власності додому з відміткою БТІ про реєстрацію права власності;
- акт приймальної комісії про приймання в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, якщо будинок було збудовано продавцем;
- технічний паспорт домоволодіння (документ, що містить: план земельної ділянки, експлікація площі земельної ділянки, опис будівель та споруд, призначення, технічний стан та вартість будівель та споруд);
- технічний паспорт будівлі (будівлі) з поверховим планом на кожну будову, що знаходиться на ділянці; витяг з будинкової книги про зареєстровані на площі будинку особи;
- правовстановлюючі документи на земельну ділянку;
- кадастровий план земельної ділянки.
Додаткові документи:
- довідки про відсутність заборгованості (про заборгованість): по комунальних платежах, електрику, газ, телефон, каб. телебачення; інші спожиті послуги;
- довідка про прописаних осіб на площі об'єкта нерухомості, що відчужується;
- свідоцтво про зміну прізвища, імені, по батькові продавця(ів), чоловіка(ги) продавця.
Пакет документів для покупця – фізичної особи
- паспорти та ідентифікаційні коди всіх покупців нерухомості, дружини (гі) покупця, якщо покупець перебуває у шлюбі;
- свідоцтво про народження дітей, якщо діти будуть покупцями (власниками) нерухомості;
- свідоцтво про реєстрацію шлюбу, якщо покупець перебуває у шлюбі;
- свідоцтво про розірвання шлюбу або свідоцтво про смерть, якщо покупець перебував у шлюбі;
- заява чоловіка (ги) про згоду на придбання нерухомості, нотаріально оформлену, якщо чоловік (га) відсутня на підписанні договору;
- довіреність, якщо угода не особисто покупцем, яке представником.
Витрати продавця
- вилучення з Реєстру прав власності на нерухоме майно (довідка-характеристика БТІ);
- довідка про відсутність податкової застави майна для кожного власника об'єкта нерухомості, в т.ч. та другого з подружжя, якщо нерухомість, набута у шлюбі, оформлена на ім'я одного з них;
- довідка про відсутність заборон на відчуження об'єкта нерухомості; держмито у розмірі 1% від суми, зазначеної в договорі купівлі-продажу об'єкта нерухомості, але якщо термін володіння нерухомістю більше трьох років або це другий та подальший продаж нерухомості протягом календарного року або відбувається продаж об'єкта незавершеного будівництва (наприклад, будинки) – держмито сплачується у розмірі 5%;
- податок з доходу фізичної особи від продажу об'єкта нерухомості;
- погашення заборгованості з комунальних та інших платежів за спожиті послуги;
- послуги нотаріуса за оформлення попереднього договору;
- послуги нотаріуса за оформлення правочину;
- нотаріальне оформлення заяви чоловіка (ги) про згоду на відчуження об'єкта нерухомості (за потреби);
Витрати покупця
- довідка про відсутність податкової застави для кожного покупця;
- пенсійний збір – 1% від суми, зазначеної у договорі купівлі-продажу (при купівлі земельної ділянки пенсійний збір не стягується);
- реєстрація договору купівлі-продажу у реєстрі угод;
- послуги нотаріуса;
- нотаріально оформлену заяву чоловіка про згоду на придбання нерухомості (за потреби);
- реєстрація договору купівлі-продажу у БТІ;
- послуги агенції;
Пакет документів, який має надати Продавець – юридична особа, відрізняється від пакета, який надає Продавець – фізична особа.
2. Для оформлення угоди купівлі-продажу комерційної нерухомості юридичною особою необхідні документи:
Пакет документів для продавця – юридичної особи
- правовстановлюючий документ, що підтверджує право власності на об'єкт нерухомості з позначкою БТІ про реєстрацію права власності;
- технічний паспорт на об'єкт нерухомості;
- вилучення з Реєстру прав власності на нерухоме майно (довідка-характеристика БТІ) на об'єкт нерухомості, що відчужується;
- довідка про балансову вартість об'єкта нерухомості;
- документ, що підтверджує правовий режим ділянки землі, на якій розміщено об'єкт нерухомості; довідка про відсутність податкової застави – витяг із Державного реєстру обтяжень рухомого майна;
- довідка про відсутність заборон на відчуження – вилучення з Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна;
- статут юридичної особи;
- свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи;
- довідка ЄДРПОУ;
- рішення вищого органу управління юридичної особи щодо продажу об'єкта нерухомості;
- документи, що підтверджують повноваження посадової або фізичної особи, яка вчиняє правочин від імені юридичної особи;
- паспорт та ідентифікаційний код посадової або фізичної особи, яка вчиняє правочин від імені юридичної особи;
Пакет документів для покупця – юридичної особи
- статут юридичної особи;
- свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи; довідка ЄДРПОУ;
- довідка про відсутність податкової застави – витяг із Державного реєстру обтяжень рухомого майна;
- рішення найвищого органу управління юридичної особи про придбання об'єкта нерухомості;
- документи, що підтверджують повноваження посадової або фізичної особи, яка вчиняє правочин від імені юридичної особи;
- паспорт та ідентифікаційний код посадової або фізичної особи, яка вчиняє правочин від імені юридичної особи;
3. Для оформлення угоди купівлі-продажу земельної ділянки необхідні документи:
- державний акт на право власності на земельну ділянку;
- нормативно-грошова експертна оцінка земельної ділянки;
- незалежна експертна оцінка земельної ділянки;
- довідка про обтяження та обмеження на земельну ділянку;
- довідка про відсутність заборон на відчуження – вилучення з Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна;
- акт про передачу територіально-граничних знаків;
- довідка про відсутність (наявність) будівель на земельній ділянці (якщо на ділянці є будівлі, то необхідно подавати і документи, що встановлюють право на ці об'єкти, акти про введення в експлуатацію об'єктів нерухомості);
- заяву співвласників про згоду на продаж земельної ділянки
Особливості статусу учасників угоди або об'єкта нерухомості можуть спричинити необхідність надання додаткових документів. Перед укладанням угоди проконсультуйтеся з ріелтором.
Підготував: Олександр Бєлов