12-08-2020

Коли найкращі рішення не дають результатів?

безрезультатне вливання грошей

У випадках, коли ми йдемо «не туди», наполегливо робимо те, чого робити взагалі не варто і методами, за допомогою яких конкретне завдання чи проблему вирішити неможливо.

90% помилок та втрат у будь-якому виді бізнесу пов'язано з поганою оцінкою вихідної ситуації або повною відсутністю діагностики для прийняття рішень:

  • формалізм у прийнятті рішень. Повна відсутність діагностики вихідної ситуації та ресурсів компанії для вирішення задачі;
  • не була зібрана достатня інформація для оцінки ситуації, багато факторів було втрачено;
  • інформацію зібрано, але належним чином не осмислено («за деревами лісу не бачимо»);
  • інформація зібрана, але факти неправильно інтерпретовані.

Простежимо ланцюжок вирішення проблеми чи завдання у компанії. На якому етапі підключається послуга консалтингу та маркетингу і хто визначає необхідність конкретної послуги? Зазвичай шеф чи директор, оцінивши ситуацію у фірмі, приймає рішення зробити певні кроки: зробити аналітику, рекламу, акцію, навчання персоналу, розклеювання оголошень тощо. Потім він наймає фірму чи консультанта і робить їй відповідне замовлення. Коли гроші витрачені, раптом з'ясовується, що результату не досягнуто чи він далекий від очікуваного. Хто винен? За логікою замовника, звичайно, поганий консалтинг. Якщо послуга не спрацювала, то це була погана послуга.

Тим часом це лише одна з можливих причин невдачі. А якщо навіть найкраща послуга і не могла допомогти – хоча б тому, що її було обрано неправильно? Розглянемо аналогію з самолікуванням, коли людина сама собі ставить діагноз і йде в аптеку за ліками. У разі помилки навіть найкращий препарат може завдати шкоди. І навіть якщо діагноз відомий і очевидний, то далеко не факт, що пацієнт вибере найефективніший препарат.

У бізнесі така логіка, на жаль, теж може обернутися серйозними втратами в усіх напрямках. Наприклад, директор фірми замовляє листівки про свої послуги, щоб розкидати людям поштовими скриньками. Витрачено гроші на друк та доставку, а пізніше з'ясовується, що замовлень від акції нуль. Набагато дешевше було обговорити питання з маркетологом, і він би відразу сказав – що цільова аудиторія на такі акції не реагує.

Або інший приклад — про розвиток та зміцнення бізнесу. Власник успішного та великого рекламно-інформаційного порталу хоче підвищити його конкурентоспроможність, щоб зміцнити його позиції на ринку. Від кого залежить успіх інформаційного сайту? Звісно, ​​вирішує бос, від журналістів! Та й у нього самого до цих творців певні претензії нагромадилися. Значить, потрібно найняти грамотного профі, який проведе для журналістів семінар та підвищить їхню кваліфікацію. Ось і проблема вирішиться.

Тільки починати треба з іншого. Перш ніж підвищувати рівень ресурсу на ринку, добре було б зрозуміти: наскільки має виграшна позиція сьогодні? За якими параметрами він перевершує конкурентів, які варто підтягнути. Тоді б з'ясувалося, що ресурс «просідає» за версткою та дизайном сторінок, а також потрібно відшліфувати інформаційно-аналітичну концепцію порталу. Це завдання редактора та веб-дизайнера, але ніяк не журналістів.

Однак такий аналіз не було проведено. Шеф замовив дорогий семінар для журналістів. Після «плідного» спілкування з тренером весь творчий колектив мало не поклав заяви за власним бажанням, а бухгалтер жахнувся від вартості заходу. Отже, заходи начебто вжито, гроші витрачені, результат сумнівний плюс серйозний конфлікт у колективі, привнесений ззовні. В наявності нецільове витрачання коштів.

На жаль, таке відбувається часто-густо. Компанії несуть нецільові витрати, керівники втрачають сили та час, хоча цього можна уникнути. Адже недаремно наші діди склали приказки «чоботар без чобіт» і «одна голова добре, а дві – краще». Всім і завжди дуже складно повною мірою оцінити стан своїх справ зсередини. Ще виразніше висловився з цього приводу Альберт Ейнштейн:

«Ви ніколи не зумієте вирішити проблему, якщо збережете те ж мислення і той же підхід, який привів вас до цієї проблеми. Якщо вам потрібні великі зміни, змінюйте мислення». 

І якщо вже професіонали в медицині збирають консиліуми, то чому б не наслідувати їх приклад?

Це означає, що етап оцінки ситуації головний. Саме тут закладається фундамент для успіху рішень та дій. Причому чим вища ціна питань і вищі ризики – тим більшу роль відіграє точність цієї оцінки та прийнятого рішення. Моряки знають, що відхилення від курсу навіть на один градус може відвести далеко від пункту призначення. Тому не заощаджуйте на діагностиці, запрошуйте професіоналів. У вас як мінімум буде людина, з якою ви зможете обговорити та проговорити всі важливі моменти та деталі. А максимум — завдяки професійному погляду збоку ви можете отримати якісні рішення, які збережуть масу грошей, часу і сил. Результат буде набагато ефективнішим, а ризики – нижчими.

Перш ніж рухатися вперед, треба оцінити, де і з чим ми знаходимося.

Завжди починайте з аналізу ситуації навіть якщо вона здається вам статичною і звичною! Часто трапляється так, що в атмосфері з'явилися додаткові та важливі фактори, а ви їх просто проігнорували. І в результаті влетіли в втрати або прогаяли шикарні можливості.

Автор: Олександр Бєлов