07-05-2018

У Європі скорочуються обсяги введення в експлуатацію ТРЦ

торговий центр

У 2017 році в Європі було введено в експлуатацію 3,8 млн. кв. м. нових площ торгових центрів, що на 23% менше, ніж 2016 року.

Загальна площа європейських торгових центрів на початку 2018 року становила 166,5 млн кв. м., що на 2,3% вище за показник попередніх 12 місяців. Протягом 2018 та 2019 років очікується завершення девелопменту 6,6 млн кв. м.

Згідно зі звітом компанії Cushman & Wakefield «Європейські торгові центри», темпи девелопменту ТРЦ у Європі сповільнюються, загальна площа закінчених об'єктів будівництва знизилася на 23% порівняно з аналогічним періодом минулого року до 3,8 млн. кв. м. у 2017 році. Загальний обсяг площ торгових центрів у Європі на початок 2018 року становив 166,5 млн. кв. м., що на 2,3% більше за показник аналогічного періоду в 2017 році. На Західну Європу припадає 109,7 кв. м., а 56,8 млн. кв. м. - на Центральну та Східну Європу (ЦСЄ). Протягом 2017 року Туреччина замінила Росію на позиції найактивнішого ринку Європи, запровадивши 495 тис. кв. м. у другій половині року, випередивши Росію (330 тис. кв. м.) та Польщу (298 тис. кв. м.), яка посіла третє місце.

Зміна споживчої поведінки та зростання електронної комерції створили одночасно і складне середовище та додаткові можливості для власників торгових центрів та рітейлерів. У перспективі кількість нового простору, який буде введено в експлуатацію протягом найближчих двох років, оцінюється на рівні 6,6 кв. м. Проте, відбудеться значний розрив між Сходом та Заходом, оскільки у Західній Європі очікується зниження обсягів на 21,3%, тоді як у Центральній та Східній Європі зростання становитиме 12,3%. Це продовжить тенденцію, що склалася протягом останнього десятиліття, коли Західна Європа відстає від ЦСЄ з погляду появи нових площ.

Західна Європа

Франція була активною країною, ввівши в експлуатацію понад 326 тис. кв. м. нових торгових площ у 2017 році. Проте, зрілість ринку та значне існуюче пропозицію призвели до 28% скорочення нового простору порівняно з 2016 роком.

У Великій Британії слабшає попит на торговельну нерухомість за межами основних престижних торгових локацій та надмірна пропозиція торгових площ призвела до 23% зниження активності девелопменту ТРЦ, а в 2017 році було завершено будівництво всього 120 тис. кв. м. У Німеччині спостерігалося 82% зниження в 2017 році, оскільки законодавство про обмеження землеустрою призвело до зменшення девелопменту нових заміських торгових центрів.

В Іспанії рекордні 82,4 мільйони туристів у 2017 році позитивно вплинули на девелопмент торгових центрів, оскільки попит з боку рітейлерів та інвесторів збільшився. Іспанія посідає друге місце за девелопментом у 2017 році, ввівши 210 тис. кв. м. нового простору та маючи другий за величиною план девелопменту на 2018–2019 роки. Серед європейських міст Гельсінкі, Париж, Люксембург, Мадрид та Марсель становлять топ-5 ринків з погляду девелопменту.

Центральна і Східна Європа

У 2017 році Росія була другою за величиною країною з погляду девелопменту, незважаючи на те, що щорічний обсяг завершеного будівництва скоротився з 1,6 млн. кв. м. у 2016 році до 0,6 млн. кв. м. у 2017 році. Почасти це пов'язано з економічним спадом у 2014 році, коли значно знизилася кількість нових проектів, а також є результатом відносної рівноваги попиту та пропозиції, досягнутої у 2017 році. План проектів на 2018 рік показує, що девелопери тепер переключили свою увагу з великомасштабних проектів на дрібніші об'єкти.

Торік нова пропозиція на ринку торгівельної нерухомості Туреччини значно зросла і становила 1,1 млн кв. м., що робить її найактивнішою державою у сфері девелопменту та становить 74% від загального обсягу завершених об'єктів у регіоні Центрально-Східної Європи у 2017 році. На 2018–2019 роки. заплановано введення 1,4 млн. кв. м. нового простору, 70% з яких будуть розташовані в Анкарі або Стамбулі, хоча прогнозується деяке уповільнення через слабке торгове середовище і близький до насичення рівня в деяких частинах ринку.

У Центральній Європі у 2017 році майже на 20% зменшилась кількість нових торгових площ. Однак покращення економічної ситуації призвело до зростання заробітної плати та рівня продажів у регіоні. Це викликало інтерес з боку міжнародних рітейлерів та підтримало девелопмент торгової нерухомості у Польщі, Чехії та Словаччині.

За матеріалами Cushman & Wakefield