Фактори успішності комерційної нерухомості у житлових комплексах
Експерти зазначають, що вартість та успішність комерційної нерухомості на перших поверхах житлових комплексів залежить від таких чинників. Про це йдеться у матеріалі, підготовленому Retailers.
- Розташування.
- Інфраструктура.
- Відповідність технічних показників.
- Наявність паркінгу.
- Відкритість об'єктів.
- Ширина вітрини.
- Огляд фасаду.
Як зазначає комерційний директор девелоперської компанії «Будхаус Груп» Максим Гаврюшин, чим краще виявляються перелічені вище фактори, тим вище вартість таких приміщень і нижчі ризики, пов'язані з їх заповненням. Окупність подібних приміщень залежатиме від типу бізнесу, під який вони купуються та здаються у найм.
Заступник комерційного директора SAGA Development Лілія Півньова стверджує, що вартість комерційної нерухомості має дві складові – це ціна та цінність.
- Ціна формується, виходячи з технічних характеристик приміщення – того, що робить його придатним для того чи іншого виду бізнесу.
- Цінність – існуюча затребуваність об'єкта та динаміка такої затребуваності у майбутньому.
Думка Євгенії Соломатіної, керівника департаменту агентських та консультаційних послуг у сфері торгової нерухомості Cushman & Wakefield.
«Від успіху стріт-рітейлу нерідко залежить попит на квартири у житловому будинку. За ідеєю, приміщення стріт-рітейлу повинні заселятися одночасно з квартирами, щоб не створювати незручностей та забезпечувати мешканців необхідною інфраструктурою. Але для цього орендарі стріт-рітейлу мають з'явитися за 2–3 місяці до повного заселення мешканцями».
Лілія Півньова також рекомендує девелоперу дотримуватися балансу між житловою та торговельною нерухомістю. Надлишок комерційних площ у житловому комплексі призведе до їх низької затребуваності, а недостатня кількість площ – до неповноцінності інфраструктури. Максимальний обсяг комерційних площ має перевищувати 10% від обсягу житла.
Підготував: Олександр Бєлов