28-01-2020

Вплив демографії на офісну нерухомість до 2030 року

демографія офіси

Демографічними змінами матимуть значні наслідки для орендарів комерційної нерухомості, інвесторів та представників влади у всьому світі. Усі зацікавлені сторони мають добре розуміти вплив цих тенденцій, щоб скористатися ними повною мірою.

У звіті Cushman & Wakefield «Демографічні зміни: світ у 2030 році» проаналізовано сейсмічні зрушення на ринку праці в усьому світі, оскільки протягом наступних 10 років 693 млн бебібумерів досягнуть пенсійного віку, а 1,3 млрд представників покоління Z перейдуть у категорію працездатного населення.

Звіт розглядає різні підходи до роботи та способу життя бебібумерів, мілініалів та представників покоління Z по всьому світу, а також вплив на розвиток міст, що вплинуть на завершення кар'єрного шляху одного покоління та початок трудових відносин іншого протягом наступного десятиліття.

Домінік Браун, автор звіту та керівник відділу аналітики Азіатсько-Тихоокеанського регіону компанії Cushman & Wakefield:

«Ці демографічні тенденції сприятимуть зростанню міст у всьому світі. Містам потрібно розвиватися, щоб залучати найкращих працівників, що, у свою чергу, створить сприятливі умови у сфері нерухомості як для орендарів, так і для інвесторів».

У великих європейських містах гнучкий графік роботи стає звичайною справою, кількість людей, які працюють з дому чи іншого місця, відмінного від традиційного офісу, збільшується. Люди, які живуть за межами міста, часто працюють з дому, щоб уникнути тривалих поїздок та досягти кращого балансу між роботою та особистим життям. До того ж, європейці все частіше керуються прагненням зменшити рівень викидів вуглецю в атмосферу. Це означає, що обсяг офісних приміщень, який мають забезпечити роботодавці, знижуватиметься.

Вікторія Горулько, керівник департаменту представлення інтересів міжнародних орендарів у сфері офісної нерухомості компанії Cushman & Wakefield в Україні:

«Зміна демографії важлива для наших корпоративних клієнтів в Україні, оскільки багато хто з них просуває стратегії динамічних робочих місць для задоволення потреб працівників різних поколінь. Час, коли прихід до офісу означав отримання вказівок та контроль виконаної роботи, залишився в минулому. Ми вважаємо, що наші корпоративні клієнти можуть отримати вигоду від співпраці представників різних поколінь, коли завдяки офісним рішенням з'являються зручні місця для зустрічей та спілкування, що сприяють наставництву та ефективному навчанню. При цьому треба розуміти, що зміни на ринку праці впливають як на молодих працівників, так і досвідчених фахівців. Наприклад, щоб бути привабливим для представників покоління Z, робочий простір має орієнтуватися на соціальну взаємодію та особисте спілкування між колегами».

Покоління Y

Гнучкі робочі місця та хмарні технології вже давно порушили традиційну динаміку офісної роботи. Популярність гнучких офісів та коворкінгів у найбільших містах світу сприяли зниженню коефіцієнта поглинання порівняно з попередніми десятиліттями, особливо серед невеликих приміщень. У Сіднеї на ринку оренди офісних приміщень площею 300–400 кв. м. на коворкінги вже припадає близько 25%, тоді як у Нью-Йорку на ринку оренди офісних приміщень площею 3,5-9 тис. кв. м. коворкінги займають 15%. Загалом ущільнення робочих місць підвищує знос будівель та їх систем, а також створює потребу в інноваційних рішеннях планування приміщень з найкращими зручностями.

Недавнє дослідження показало, що 50% міленіалів вважають за краще віддалено працювати принаймні один день на тиждень. Інша половина вважає за краще працювати в офісі повний робочий день. Іншими словами, більшість мільйонів все ще хочуть працювати в офісі хоча б деякий час. Відповідно, концепція робочого місця, швидше за все, швидко змінюватиметься у бік збільшення кількості та різноманітності кола користувачів. Ми вже спостерігаємо це з появою просторів для спільної роботи, зон тиші та зон відпочинку, які розмивають кордон між роботою та особистим життям.

Для мілліалів потреба в гнучкості пов'язана з тим, що все більше представників покоління стають батьками. Тому еволюція офісних будівель включатиме оновлені концепції закладів харчування, фітнес-залів і дитячих садків. Ресторани мають бути «чайлд-френдлі» і задовольняти весь спектр дієтичних потреб, магазини та розваги також повинні орієнтуватися на мілініалів та їхніх дітей, а серед фітнес-центрів перевага надаватиметься тим, які пропонують заняття з дітьми.

Покоління Z

Ще зарано прогнозувати чого очікувати від працівників покоління Z, але ми знаємо, які світові події впливали на їхнє дорослішання. Покоління Z значно рідше, ніж їхні старші колеги, виявляють інтерес до підприємництва. Опитування понад 18 тис. студентів, працівників поколінь Z, X і мілініалів у 19 країнах показало, що наймолодшим респондентам, народженим між 1997 і 2002 роками, важко було відповісти, чи хочуть вони створити власний бізнес або воліють працювати у великій компанії. Однак на запитання «Що б ви віддали перевагу – балансу між особистим життям і роботою або високооплачувану роботу» вони найчастіше обирали другий варіант.

Покоління Z – це перше покоління, яке все своє життя мешкає у цифровому світі. Вони виросли в оточенні інтернету, електронної комерції, смартфонів та соціальних медіа. Ці молоді випускники вийдуть на роботу з «фіджитальною лінзою» – досвідом, який все життя є фізичним та цифровим. Тому робочі місця для них повинні постійно оновлюватись, щоб йти в ногу з цими очікуваннями. На допомогу прийдуть технології нерухомості PropTech (застосування інформаційних технологій та економічних платформ на ринку нерухомості), які швидко розвиваються в усьому світі.

Висновки

Перспективні міста розташовані в Південно-Східній Азії та Індії, що передбачає сприятливе економічне зростання та зміцнення ринків нерухомості в цих регіонах. Міста з високою продуктивністю знаходяться переважно у Китаї. Більшість міст Європи та Північної Америки – більш зрілі ринки – належать до ринків низької продуктивності або ринків незначного економічного зростання, та їх траєкторії розвитку слід оцінювати відповідно.

Опитування 550 топ-менеджерів сфери нерухомості, проведене Cushman & Wakefield спільно з асоціацією CoreNet Global, показав подвійне зростання інтересу до коворкінгів.

Підготував: Олександр Бєлов