27-08-2014

Вплив кризи на готельну нерухомість України

готель Брістоль в Одесі

Ринок готельної нерухомості України у першому півріччі не став винятком та продемонстрував негативну динаміку розвитку. У зв'язку з останніми подіями в нашій країні туристичний потік, який і без того не надто радував, зменшився. Відповідно, і заповнюваність готелів упала. Також на ситуацію із заповнюваністю номерів вплинуло відкриття нових готелів.

Ще рік тому світові експерти прогнозували зростання туристичного бізнесу в Україні, а відповідно мало зростати і готельний бізнес. Так, за даними Всесвітньої туристичної організації ООН (ЮНВТО, UNWTO) та статистичної інформації Світового банку (World Bank) Україна входить до першої 20 країн-лідерів світу за обсягами залучення туристів. Щорічно нашу країну відвідує понад 20 млн. гостей з інших країн. Згідно з даними Державної статистичної служби, у 2013 році Україну відвідали 24,7 млн. осіб, що на 1,7 млн. осіб більше, ніж у 2012 році або на 7,2% у відносному вираженні. Найбільш привабливими містами України туристи знаходили Львів, Одеса, Київ.

Ситуацію посилила криза

Ситуація посилилася наприкінці 2013 року, коли в Києві почала розпалюватися політична обстановка і відвідування міста стало небезпечним для туристів. Трохи згодом тенденція поширилася і на всю Україну. У результаті туристичний та готельний бізнес у нашій країні не лише перестав розвиватися, а й почав працювати на збиток. Ситуація позначилася і на авіаперевізниках.

«У 1 півріччі 2014 року спостерігалася тенденція до зменшення обсягів авіаперевезень: спад туристичної та ділової активності призвели до скасування заявлених раніше слотів, зниження завантаженості рейсів. За прогнозами Державіаслужби, у 2014 році очікується зниження пасажиропотоку загалом по Україні на 30%», – констатує старший аналітик департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Костянтин Олійник.

Експерти зазначають, що зменшилася кількість не лише іноземних туристів, а й самі українці поменшали подорожувати всередині країни. Всі ці фактори значно впливають на готельний бізнес.

Київські готельєри вважають збитки

Продовжує спостерігатися зростання частки номерного фонду готелів високого сегмента (4* та 5*) до 30%. Це відбувається в умовах скорочення платоспроможного попиту та запровадження більшістю компаній політики щодо скорочення витрат. Як результат – дисбаланс попиту та пропозиції.

«Можна прогнозувати якісні зміни ринку за збереження кількості номерів готельного фонду – удосконалення та реконструкція існуючих готелів, введених в експлуатацію за часів СРСР, перехід застарілих та немережевих готелів під управління національних та міжнародних мережевих операторів», – міркує керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Віктор Оборський .

На тлі зростання конкуренції між готелями та падіння кількості туристів, що відвідують місто, спостерігається недостатня заповнюваність номерів на рівні історичного мінімуму, що призводить до необхідності корекції вартості проживання у вигляді акцій лояльності, подарунків, знижок, прямого зниження цін. Також часто готельєрам доводиться повністю, тимчасово (на ремонт, реконструкцію) або частково (окремого або кількох поверхів) закриття керованих об'єктів для скорочення витрат та мінімізації рівня витрат.

Внаслідок сукупного негативного впливу зовнішніх факторів та падіння коефіцієнта заповнюваності, прибутковість у перерахунку на номер у київських готелях продовжує демонструвати зниження. Враховуючи задекларовані до введення в експлуатацію найближчими роками готелі, за існуючих економічних та політичних проблем в Україні, ситуація може посилитися і негативні тенденції до погіршення показників продовжаться.

Цінова політика

Середнє значення вартості номера за класами 3-5* у динаміці демонструє стійку циклічну тенденцію: після 2 років спаду настає підйом. У 1 півріччі 2014 року до грудня 2013 року середньозважене збільшення вартості по ринку становило +6,0%.

На зміну показника вплинуло зростання цін розміщення у 5-зірковому (+39,5%) та 4-зірковому (+7,5%) сегментах, зниження у 3-зіркових готелях (-6,6%). Розміщення у готелях Києва супроводжується різноманітними акціями (третя ніч у подарунок, безкоштовні ранній заїзд/пізній виїзд/трансфер/сніданок); суттєвими знижками для корпоративних клієнтів та нових постояльців, спеціальними «літніми» пропозиціями (пряме зниження ціни, дисконти); подарунками та заохоченнями для гостей.

Поступове зміцнення у Києві позицій міжнародних операторів також значно впливає на цінову політику, адже кожен бажає заманити до себе відвідувачів, а одним із найвпливовіших факторів є ціни. У місті представлені готелі під управлінням: Hyatt, Carlson Rezidor Hotel, InterContinental Hotels Group, Wyndham Hotel Group, Accor hotels, Fairmont Raffles Hotels, Hilton Hotels & Resorts.

Заповнюваність номерів

Перше півріччя 2014 року на ринку готельної нерухомості Києва відзначилося антирекордом. Згортання бізнесу та відхід з ринку деяких іноземних компаній, скорочення робочих місць та падіння реальних доходів українців, відмова від подорожей та відряджень усередині країни та до столиці сприяли досягненню заповнюваності діючих готелів на рівні історичного мінімуму. Через війну ринок став менш прибутковим, а окремих випадках навіть збитковим для інвесторів, затягуючи чи переносячи терміни відкриття нових об'єктів.

До того ж київський готельний ринок стає вельми конкурентним: до і без того надлишкового існуючого номерного фонду на 2014-2016 роки заявлено до відкриття не менше 8 готелів категорії 3-5 зірок, що збільшить пропозицію на 1 807 номерів (або 14,9%) .

За підсумками 1 півріччя коефіцієнт заповнюваності готелів 3-5* столиці скоротився до 34,9% і виявився на рівні історичного мінімуму, що призводить до корекції вартості проживання.

Внаслідок сукупного негативного впливу зовнішніх факторів та падіння коефіцієнта заповнюваності, прибутковість у перерахунку на номер у київських готелях продовжує демонструвати зниження. Враховуючи задекларовані до введення в експлуатацію найближчими роками готелі, за існуючих економічних та політичних проблем в Україні, ситуація може посилитися і негативні тенденції до погіршення показників продовжаться.

Перспективи

Перспективи розвитку готельного бізнесу в Україні тісно переплітаються із туристичним бізнесом. Позитивний прогноз можливий за умови підвищення потоків іноземного групового та індивідуального туризму. Експерти кажуть, що Україна має високі оцінки та позитивні відгуки міжнародних рейтингових агентств: Globe Spots, National Geographic, Trip Advisor, The Lonely Planet, які після проведення Євро-2012 підняли туристичні прогнози країни з «аутсайдер» до «це необхідно побачити» , змінили сприйняття України до рівня затребуваних туристичних напрямків

Залучити туристів допоможе поновлення історичної цінності багатьох міст, а також реконструкція оздоровчих комплексів. Ще одним важливим моментом вважають проведення різних міжнародних заходів, які зайвий раз заявляють про Україну у світі.

Щоправда, поки що основним чинником залучення туристів до України є стабілізація ситуації на сході. Все-таки це важливий чинник, який вже привернув негативну увагу до нашої країни. Тому туристи почнуть активно відвідувати Україну, тільки коли будуть впевнені у своїй безпеці, перебуваючи в країні.

За матеріалами www.ubr.ua.