27-07-2018

Що робити і чого не робити під час продажу бізнесу?

бізнесмен

Якщо ви плануєте продати свій бізнес у найближчому майбутньому, ви повинні розглянути наступні дії і не робити цього, щоб максимізувати цінність і зберегти свої важко зароблені багатства.

Що робити під час продажу бізнесу

1. Планувати.

У крайньому випадку планування продажу може розпочатися вже тоді, коли ви створюєте свій бізнес та виписуєте акціонерну угоду між власниками бізнесу. Серед іншого, ця угода може намітити основні правила продажу бізнесу між акціонерами, щоб уникнути можливості тривалого та дорогого вирішення спорів.

А також майте на увазі, що, як і здебільшого продажу, ви можете не усвідомлювати бажане повернення, якщо ви поспішаєте. Покупці швидше за все побачать косметичні зміни, зроблені в останню хвилину. Тому переконайтеся, що ви робите необхідні покращення раніше часу.

2. Максимізувати вартість компанії.

Багато кроків, які потрібно виконати, щоб отримати максимальну віддачу від продажу бізнесу, має бути виконано задовго до транзакції.

Найкращий спосіб підвищити вартість бізнесу – показати солідну продуктивність та прибуток в останні роки. Ви можете покращити свої доходи, розробивши та впроваджуючи маркетинговий план, орієнтований на створення диверсифікованої клієнтської бази, яка генерує повторні замовлення або контракти. Підвищена рентабельність може бути досягнута шляхом аналізу ваших процесів для підвищення ефективності та створення повторюваних навчальних процесів для підвищення продуктивності.

3. Організувати записи.

Будь-який серйозний покупець захоче виконати належну обачність перед покупкою бізнесу, і вам потрібно бути готовим до цього. Документи, які мають бути доступні, покупець може цікавитися фінансовими звітами, контрактами з клієнтами та постачальниками, трудовими договорами, докладним списком та описом активів, непогашеними та умовними зобов'язаннями тощо.

Потрібно підготувати секретний інформаційний меморандум, де міститься короткий опис бізнесу для зацікавлених покупців.

4. Чекати затримки та бути терплячим.

Продаж бізнесу може бути складним завданням. Такі речі, як структура угоди (наприклад, продаж активів проти продажу акцій), підтвердження вартості нематеріальних активів або рівень та тип фінансування, необхідні для додавання до терміну завершення продажу.

Чого не робити під час продажу бізнесу

1. Не робити себе незамінним.

Якщо бізнес залежить від власника або не може функціонувати без вас, знайти покупця буде важко.

Як зазначалося вище, розробляйте процеси, що повторюються і навчаються, і надавайте своїм людям можливість взяти на себе бізнес, коли ви вирішите піти.

2. Не поспішає.

Використання трохи більшого часу, щоб отримати все в ідеальному стані, дозволить продавати бізнес за вищою вартістю, ніж при поспіху. Крім того, виявляйте увагу до обставин покупця, оскільки він може мати справу з кількома сторонами, такими як кредитори та інвестори, для фінансування угоди, у той час як ви зазвичай матимете справу тільки з однією стороною – покупцем.

3. Не контролювати відносини кредитора із інвесторами.

Коли справа стосується зовнішніх фінансистів, подумайте про це як партнерство і тісно співпрацюйте з покупцем, щоб допомогти йому отримати фінансування. Це означає готовність до належної обачності покупця, але й інформаційних запитів фінансистів.

4. Не робити все самостійно.

Обов'язково проконсультуйтеся з ключовими консультантами, включаючи ваших банкірів та фінансових партнерів, бухгалтера та адвоката. Ви також можете найняти консультанта, який спеціалізується на злиття та поглинання, щоб спланувати ваш перехід.

Автор: Олександр Бєлов