01-12-2011

Аналітика попиту на торгову нерухомість в Україні

Будинки у Києві

У зв'язку із кризовими умовами у 2009 році локальні та міжнародні торгові оператори в Україні переглянули свої ринкові стратегії. Деякі з них залишили ринок або припинили свою діяльність, тоді як інші скористалися моментом та продовжили свою експансію в країні.

Як результат, попит якісних рітейлерів на торговельну нерухомість у містах України із загальним населенням від 200 000 до 700 000 осіб практично зник. У великих містах країни зі слабо диверсифікованою економічною базою (наприклад, Запоріжжя, Кривий Ріг та Маріуполь) також було зафіксовано суттєве послаблення попиту в сегменті. Водночас ринки торгової нерухомості у Києві та Одесі виявилися досить стійкими до негативного впливу кризи.

Незважаючи на найгірші очікування, 2009 рік виявився досить позитивним для багатьох торгових операторів, представлених в Україні, зокрема, в сегменті продажу продуктів харчування, а також одягу та взуття у цінових діапазонах «низький» та «середній».

Протягом періоду з початку 2010 року до вересня 2011 року компанія DTZ відзначає помітне покращення загальної динаміки попиту на торгові приміщення по всій Україні, оскільки багато торгових операторів все частіше були зацікавлені у розширенні своїх мереж у країні. Водночас відсутність достатньої кількості якісних об'єктів торгівельної нерухомості одна із основних перешкод реалізації таких планів.

Протягом третього кварталу 2011 року великі торгові оператори активно розглядали можливості розширення своїх мереж у країні. Однак необхідно наголосити на деякому погіршенні сприйняття ритейлерами короткострокового потенціалу українського ринку роздрібної торгівлі, що пов'язано із загальною негативною динамікою світових ринків та політичною нестабільністю в Україні.

Незважаючи на загальне покращення динаміки ринку торгівлі, у 2010-2011 роках Україна не увійшла до рейтингового списку найбільш привабливих країн для роздрібної торгівлі згідно з Індексом розвитку світової роздрібної торгівлі (Global Retail Development Index (GRDI)). Індекс розвитку світової роздрібної торгівлі є щорічним дослідженням компанії AT Kearney, яке визначає 30 найбільш привабливих країн з економікою, що розвивається з позиції розширення рітейл-бізнесу, і базується на комплексному аналізі 25 макроекономічних і характерних для роздрібної торгівлі показників. Нагадаємо, що у 2007 році в даному рейтингу Україна посідала 5 місце, а у 2008-2009 роках – 17 позицію.

У січні-листопаді 2011 року на український ринок вийшли кілька модних брендів. Зокрема франчайзингова компанія Fiba Retail відкрила флагманський магазин бренду GAP на вулиці Хрещатик.

Відомі бренди New Yorker та Oysho своєю присутністю урізноманітнили склад орендарів у ТРЦ Sky Mall у Києві та ТРЦ Rivera Shopping City в Одесі. Крім того, у Києві було відкрито перші магазини брендів FiNN FLARE та Centro.

Внаслідок кризи на ринку торгівлі в Україні активізувалися операції злиття та поглинання.

На початку 2011 року російська торгова група «Л'Етуаль» оголосила про придбання 100% акцій мережі магазинів Brocard, а також мережі Bonjour. Перший магазин під брендом «Л'Етуаль» в Україні було відкрито у другій черзі ТРЦ Dream Town у Києві, а другий – у ТЦ «Пасаж» у Дніпропетровську.

Міжнародна AS Watson Group у 2006 році придбала 65% акцій роздрібної мережі «ДЦ», що спочатку належить українській компанії Asnova Holding, і завершила угоду в 2010 році, отримавши 100% пакет акцій мережі. У березні 2011 року магазини мережі «ДЦ» були перейменовані на Watsons.

У серпні 2011 року східноєвропейська компанія PPF Group завершила угоду щодо придбання 100% пакету акцій російської роздрібної мережі «Ельдорадо», також представленої в Україні. Угода була розпочата у 2009 році, коли PPF Group придбала 50%+1 акцію мережі «Ельдорадо».

У листопаді 2011 року роздрібна мережа «АТБ-маркет» із головним офісом у Дніпропетровську оголосила про готовність продати 51% або 100% своїх акцій.

Як і 2010 року, 2011 року кілька роздрібних мереж в Україні відкрили магазини нових форматів.

Так, у другій черзі ТРЦ Dream Town у Києві було відкрито перший в українській столиці супермаркет «Космос», що належить одеській мережі «Таврія-В».

Наприкінці жовтня 2011 року торговельна мережа «Будинок Іграшок», що спеціалізується на дитячих товарах, відкрила перший магазин під назвою «Дитячий світ» у ТРЦ Riviera Shopping City в Одесі.

Знаковою подією у сегменті високої моди стало відкриття у центральній частині Києва монобрендового магазину Christian Dior у жовтні 2011 року.

Відсутність критичної маси якісних об'єктів торговельної нерухомості в Україні є перешкодою для виходу на український ринок низки відомих міжнародних рітейлерів. За оцінками компанії DTZ, відкриття магазинів таких брендів як H&M, C&A, Deichmann, Peek&Cloppenburg та Debenhams малоймовірно до кінця 2012 року – початку 2013 року.

Протягом перших трьох кварталів 2011 року оператори об'єктів у форматі big box, які мають надійні джерела фінансування, продовжували демонструвати високий рівень активності, зумовлений стратегіями розвитку їхніх мереж, а також високим потенціалом українського ринку у даному сегменті та наявністю привабливих земельних ділянок за зниженими цінами.

Торгові мережі Metro Cash&Carry, "Епіцентр" та "Нова Лінія" продовжили свою експансію в країні.

Ряд операторів роздрібної торгівлі продуктами харчування також активно розглядали оренду приміщень у нових торгових центрах, у тому числі такі компанії як Fozzy Group, Auchan, BT Invest (мережа Novus) та «Амстор», а також мережа супермаркетів побутової техніки та електроніки Comfy та «Технополіс ». Інтереси цих торгових мереж не обмежувалися містами із населенням понад 750 000 мешканців.

Професійні торгові оператори сьогодні дуже ретельно підходять до оцінки якості пропонованих торгових приміщень та умов оренди.

За матеріалами компанії DTZ Research.