01-08-2011

Аналіз ринку торгівельної нерухомості в Україні

торгова нерухомість

З початку 2011 року орендні ставки зросли лише у високоякісних торгових центрах, а в усіх інших залишилися на рівні 2010 року. Вихід ринку нових торгових площ призведе до зниження ставок у морально отживших магазинах. Дорожчають виключно ті квадратні метри, які обладнані ескалаторами та витонченим інтер'єром.

З усіх сегментів ринку комерційної нерухомості першою після занепаду економіки відновилася торгівля. Саме в цьому сегменті було відзначено активізацію попиту.

Цього року на український ринок зайшли деякі міжнародні бренди. У Києві відкрито магазини жіночого та чоловічого одягу GAP, мультибрендовий магазин молодіжного одягу New Yorker, магазин білизни іспанського бренду Oysho, магазини аксесуарів Six, торгові точки італійської мережі жіночого одягу Naracamicie та турецької мережі чоловічого одягу St. Marine.

Наші мережі також розширюються. Структура попиту залишається незмінною: на перших місцях продуктовий ритейл, розвиваються магазини побутової техніки та електроніки, одяг, взуття та аксесуари масового споживання, спеціалізовані магазини: дитячі товари, спортивні тощо. Анатолій Шахновський Досить суттєве і видиме зростання роздрібного товарообігу вважається новим стимулом до подальшого розвитку ринку Судячи з інформації Держкомстату, обсяг роздрібного товарообігу за січень-травень 2011 року. ж періоду 125 року.

Але насправді на тлі активізації попиту обсяг пропозиції торгівельної нерухомості залишився по суті на колишньому рівні. У 2010 році девелопери планували ввести в користування майже 300 тисяч кв.м новітніх торгових площ, збільшивши таким чином пропозицію на ринку на 40-50%. Але насправді недоступність фінансування та високі кредитні ставки внесли зміни.

Відновлення попиту та незначне збільшення пропозицій призвело до зменшення вільних площ на ринку. За словами директора департаменту аналітики та стратегічного консалтингу компанії CB Richard Ellis Марини Крестиніної, сьогодні у Києві вільно близько 2% торгових приміщень, а в успішних ТЦ вакантність дорівнює нулю та існує черга потенційних орендарів. Цією обставиною скористалися власники якісних магазинів. За півроку орендні ставки у найуспішніших торгових центрах піднялися на 6% - до $100-170 за кв. м без урахування ПДВ та операційних витрат. Орендні ставки в решті торгових центрів залишилися на рівні 2010 року і становлять $50-80 за кв. м.

Вартість оренди у столичних ТЦ для якірних орендарів становить близько $10-25/кв. м на місяць (без ПДВ та операційних витрат). Втім, ці орендарі, як і раніше, платять відсоток від обороту магазину, близько 2-5% для продуктового якоря, залежно від розміру та формату магазину та 7-12% — орендарі розважального сегменту, на додаток до низької фіксованої орендної ставки. У деяких випадках орендар сплачує лише відсоток.

Популярна у пік кризи практика орендних канікул поступово йде. Як правило, орендарі звільняються від платежів на час проведення ремонтно-оздоблювальних робіт у новому приміщенні. У нових торгових центрах практикується поступове збільшення орендних ставок. Перший рік — ставка нижча за ринкову, з фіксованим у договорі підвищенням у наступні періоди.

Нестача високоякісних торгових центрів перешкоджає входу на український ринок міжнародних рітейлерів. Експерти компанії DTZ не впевнені, що відкриття брендових магазинів H&M, C&A, Peek & Cloppenburg і ​​Debenhams буде раніше кінця 2012 року — початку 2013 року. Але, незважаючи на неквапливість потенційних орендарів, а також пропозиції, що неспішно зростають, фахівці не очікують у 2011 році збільшення базових ставок оренди. Тим більше, можливе загострення конкуренції у цьому сегменті призведе до зниження вартості оренди у низькопробних торгових центрах.

За матеріалами Український Бізнес Ресурс