08-08-2013

Ринку торгової нерухомості в Україні прогнозують зростання

вітрина

До кінця поточного року ринок торгівельної нерухомості зросте на 23%, проте темпи будівництва зменшуються.

Темпи будівництва нерухомості в Україні продовжують знижуватись. За даними Держкомстату, у 2012 році зниження становило 25% порівняно з попереднім роком, а за перші чотири місяці 2013 року – 3,8%. У дослідженні «Основні тренди та перспективи ринку нерухомості України за підсумками першого півріччя 2013 року», проведеному національною консалтинговою компанією у сфері нерухомості UTG, експерти вказують на причини дворічного падіння. До них належать: обмежений доступ до внутрішніх капітальних інвестицій, складність отримання фінансових ресурсів, а також високі ризики девелопменту.

«За період із січня по травень 2013 року в Україні виконано будівельних споруд на суму 18, 160 мільйонів гривень, що на 17,85 менше від показника аналогічного періоду минулого року», — зазначають у компанії.

Однак не всі напрямки демонструють падіння. У секторі торгової нерухомості спостерігається зростання.

«До кінця 2013 року ми очікуємо на досить велику пропозицію, яка висловиться у будівництві семи торгових центрів загальною орендною площею більш ніж 190 тисяч квадратних метрів. Це збільшить пропозицію на ринку на 23% і становитиме близько 1,2 мільйона квадратних метрів орендних торгових площ столиці», — каже керівник департаменту стратегічного консалтингу UTG Віктор Оборський.

І це при тому, що у Києві в першому півріччі вже збудовано два нові об'єкти, загальною площею 930 тисяч квадратних метрів.

Наразі показник забезпеченості торговими площами у Києві становить 325 квадратних метрів на тисячу мешканців, а до кінця 2015 року експерти прогнозують його збільшення до 700 квадратних метрів. Про це говорить партнер UTG Віталій Бойко:

«Загалом у столиці до 2015 року буде вже більше двох мільйонів квадратних метрів, що призведе до насиченості приблизно 700 квадратних метрів на тисячу мешканців».

На думку Бойка, це дозволить орендарям переходити від менш сучасних торгових центрів до сучасніших. Внаслідок цього зміняться і відносини між орендарем та орендодавцем, оскільки тепер уже орендарі зможуть диктувати свої умови. Торгово-будівельний бум у столиці пояснюють високою рентабельністю будівництва, зумовленою високими орендними ставками.

Подібну думку висловлює і президент Асоціації професійних керуючих нерухомістю Генріх Людкевич.

«Торгівельна нерухомість постраждала найменше, порівняно з офісною. Якщо вакантність (тобто це кількість вільних орендованих площ) офісної нерухомості становить близько 35%, і я думаю, що надалі вона ще зростатиме, то вакантність торгової нерухомості становить зараз приблизно 5%. Тобто 95% – заповнення орендарями. Це свідчить про те, що торгова нерухомість тримається у планових показниках. Хоча орендні ставки останніми роками переглядалися й у деяких випадках знижувалися чи підвищувалися. Але компроміс між власниками торгових приміщень та орендарями вдавалося знаходити», — каже експерт.

Ненасиченість торговими метрами простежується і загалом країною. Регіональний ринок торгової нерухомості, кажуть у UTG, загалом характеризується низьким рівнем розвитку, високою частиною об'єктів ринкового типу та обмеженим представництвом мережевих роздрібних операторів. У першій половині 2013 року девелопмент торгових об'єктів простежувався переважно у містах із населенням від 400 тисяч осіб. Це зумовлено відсутністю якісної пропозиції та конкуренції, яка представляє для інвесторів значний інтерес.

«Шанси щодо успішної реалізації залишаються у великих проектах, які завдяки своїм розмірам та концепції можуть претендувати на роль основного ТЦ у місті, тим самим виключаючи появу конкурентів у найближчому майбутньому», — кажуть у UTG.

На думку Генріха Людкевича, запровадження нових торгових площ підвищить конкуренцію на ринку орендарів та збільшить відсоток орендованих площ.

«Однозначно, збільшення пропозиції призведе до зменшення орендних ставок. Це закон ринку. Однак тут також багато своїх моментів. Оголошено, що буде введено певну кількість орендних площ, а фактично завжди бувають затримки, оскільки було з офісними приміщеннями. Залишаться у найкращій ситуації ті торгові центри, які зможуть скласти правильну маркетингову політику, політику орендних ставок, внаслідок чого вакантність суттєво збільшиться», — зазначає Людкевич. Також, на думку експерта, на збільшення відсотка орендованих площ надалі матиме вплив та розвиток середнього та малого бізнесу. Хоча особливих сподівань на цю категорію він також не покладає. «Вакантність збільшиться ще й тому, що кількість орендних площ, яка буде введена, не заповниться достатньою кількістю орендарів, бо це, насамперед, буде малий та середній бізнес, який зараз, м'яко кажучи, погано розвивається. Однак за відсутності зростання реальних доходів населення, у ці численні торгові центри не буде кому ходити», — зазначив він.

Загалом до кінця року, вважає Людкевич, на ринку торговельної нерухомості істотних змін не відбудеться, бо навіть за умови відкриття нових майданчиків знадобиться багато часу, щоб їх заповнити.

За матеріалами Будівельний портал.