15-10-2010

Ресторанна нерухомість: меню розширюється

квітка у ресторані

Ринок громадського харчування знову став користуватися підвищеним інтересом у інвесторів, які почали відкривати нові об'єкти. А приводом для цього стали клієнти, що повернулися в ресторани. На цій хвилі деякі власники вирішили, що криза пройшла і підняли орендні ставки на 30-50%.

Ресторатори ожили

За словами гендиректора компанії «Ресторанний консалтинг» Ольги Насонової, цього року бізнесмени почали активніше відкривати власні заклади громадського харчування. Зокрема, щомісяця у Києві з'являється не менше 1-2 нових ресторанів, у деякі місяці показник сягав 6.

Одна з причин такого пожвавлення – думка «грошових» підприємців, що ресторанний ринок є одним із найприбутковіших і найпростіших в управлінні. При цьому для того, щоб відкрити заклад на 70 місць, необхідно близько $100 тис. А повернути вкладені кошти, навіть з урахуванням кризи, що триває, можна через 3,5-4 роки, що також привабливо для інвесторів.

Проте значною причиною активізації ринку є повернення відвідувачів до ресторанів. Минулого року налякані вкрай песимістичні прогнози кияни відмовилися від більшості розваг, у т.ч. та походів у ресторани. Але за 9 місяців поточного року кількість клієнтів столичних закладів зросла на 15-20%, незважаючи на те, що життя за останній рік не дуже змінився.

Ці тенденції сприяли зростанню попиту оренду приміщень під відкриття ресторану. За спостереженнями директора з маркетингу компанії SV Development Володимира Степенка, найбільший попит у орендарів має нерухомість площею 150-200 кв. м, яка розташована на перших поверхах житлових будівель та має окремий вхід з фасадної частини будівлі. «Звичайно, що підвищений інтерес мають приміщення в центральній частині міста за ринковими цінами. Однак ресторатори готові розглядати майданчики, які розташовані в спальних районах, поряд із гарною транспортною розв'язкою, — наголошує він.

Цікаві для рестораторів та приміщення у торгових центрах. За словами виконавчого директора компанії Real Estate Solutions Андрія Борща, заклади зазвичай відкриваються в успішних центрах, орієнтованих на середніх покупців. "Робота в об'єктах комерційної нерухомості дозволяє рестораторам розраховувати на великий потік відвідувачів", - говорить експерт. Найбільш успішними, за його спостереженнями, закладами стають ті, що розташовані поряд із кінотеатрами, катками та дитячими зонами відпочинку.

Вибір місця

Незважаючи на те, що цієї осені кількість пропозицій щодо оренди приміщень збільшилася в рази, обрати якісний об'єкт, за словами О. Борща, як і раніше, непросто. Зокрема, об'єкти на перших поверхах у старому житловому фонді привабливі для відвідувачів, але там не завжди є можливість створити кухонну зону з відповідними витяжками, або для цього потрібні великі капіталовкладення (згідно з вимогами пожежної безпеки, витяжки мають бути виведені на рівень вище за покрівлю будівлі, в якому розташований заклад).

Ще складніше з підвальними приміщеннями у старих будинках – там комунікації прокладено знизу нагору. "Таким чином, частими гостями у закладі стануть представники всіх комунальних служб міста, які займатимуться ремонтом мереж безпосередньо у ресторані", - попереджає О. Борщ. До того ж поряд зі старими будинками зазвичай дуже обмежене місце для паркування автомобілів клієнтів. Але, незважаючи на ці проблеми та рекомендації ріелторів, вибирати приміщення в нових будівлях, де є всі необхідні комунікації, більшість закладів харчування, особливо немережевих, відкривається в старих житлових будинках.

Експерти кажуть, що протягом останніх місяців частина орендарів вирішила, що криза вже позаду, у зв'язку з чим підвищили орендну плату на 30-50%. Причому у більшості цих об'єктів зараз ще працюють ресторани, договори оренди з якими закінчуються найближчим часом.

Деякі власники нерухомості під час укладання угод зі своїми орендарями прописували пункти, згідно з якими могли за бажання підвищити свої розцінки. На ці непривабливі умови, як правило, погоджувалися власники невеликих закладів, що було пов'язано з дефіцитом приміщень, що спостерігався ще недавно. «За моїми підрахунками, близько 60 керівників ресторанів не погодилися на підвищення орендної плати, тож зараз на їхнє місце підшукуються інші орендарі. Після того, як їх буде знайдено, заклади, які працюють на цих майданчиках, змушені будуть виїхати», — каже О. Насонова. Щоправда, додає вона, на сьогоднішній день немає охочих орендувати приміщення за новими розцінками.

Тетяна Александрова, UGMK.INFO.